Monday, November 30, 2009

korban - antara lembu dan aku....


sang lembu: mooohhhhh....
(terjemahan: mana rumput... aku nak makan... aku kena zikir.. tanpa zikrullah aku mati.. aku makhluk Allah.. aku diperintahkan untuk taat perintah Allah..)

aku: Allahu Akbar Allah hu Akbar Allah hu Akbar Allah hu Akbar.
Laillah ha illallah hu Allah hu Akbar, Allah hu Akbar wallillah ilhamdu.

sang lembu: moohhhh....
(terjemahan: aduuuuhhh.. ramainya manusia keliling aku... alangkah bagusnya semua manusia sedar mereka juga pasti akan mati......)

aku: Allahu Akbar Allah hu Akbar Allah hu Akbar Allah hu Akbar.
Laillah ha illallah hu Allah hu Akbar, Allah hu Akbar wallillah ilhamdu.

sang lembu: arrrggggggh...
(terjemahan: kita jumpa di sana sekiranya Allah terima amalan korang... aku tetap setia menanti di akhirat kelak.....)

aku: Kerana kau lembu, kau telah menjadi korban... Di akhirat kelak kau tidak akan dihisab. Aku manusia pasti akan mati dan dihisabkan.

Kematian itu ngeri.. Mampukah aku yang banyak dosa itu menghadapi mati seperti lembu itu? Mampukah aku menangis mengenangkan kejahilanku yang selalu menempah kemurkaanNya lebih dari kesukaanNya?
Mampukah aku menghadapi azab kubur? Jika sedar diri ini lemah, kenapa masih lagi malas dan cuai.

Sedarkah setiap saat itu amat berharga. Celakalah diri ini jika setiap saat itu tidak diisi dengan fikir, zikir, syukur dan sabar....

Allah s.w.t telah tetapkan jodoh, rezeki dan maut di dunia ini. Kenapa aku sangat-sangat risaukan tentang perkara-perkara itu sedangkan isu-isu kubur, mahsyar, syurga dan neraka adalah sangat-sangat penting untuk diusahakan. So this is what I have to act.. selidik buruk diri sendiri.. repair, upgrade and calibrate my iman and amal..

No comments:

Post a Comment